Onsdag

Halva veckan avklarad, den har varit si sådär. I måndags så var jag hemma och pluggade som en galning, på kvällen så hade jag lydnadsprov inför agilitykursen med Alfons, det gick hur bra som helst! Min lilla kille fick fullt poäng! :)
Igår så hade jag muntliga nationellaproven i svenska. Här är mitt tal:

Första gången du ser något, ett föremål, en människa, ett umgänge eller kanske ett tv program så får du en uppfattning av det du ser. Men väldigt ofta så har du redan en viss uppfattning utav det du ser, du har kanske hört om det, du har kanske läst om det, kanske har någon kompis pratat om det förut med dig. Det vad vi kallar för förutfattade meningar eller halo effekten. Det jag tänkte lyfta upp i mitt tal är hur vi människor ofta tycker och tänker om olika klädstilar och hur vi tror att de är på ett visst sätt. Kläder och utsmyckning är ett sätt för en person att uttrycka sig och berätta med ögon vad den tycker är snyggt och även beskriva utan ord sin personlighet. En klädstil kan även användas för att hitta en gemenskap och vänner,

Att vara någon är viktigt, att vara någon som du vill vara är viktigare. Om du har turen att få vara dig själv och även hitta en gemenskap i detta så har du väldig tur. Att få tillhöra, att få känna att man passar in är något som är viktigt. Man vet kanske inte alltid vilken stil man vill ha, vilken grupp man vill tillhöra och vilket sätt man vill vara på, men genom att testa sig fram i livet och känna efter så kan du tillsist hitta en gemenskap i samhället där du känner att du passar in. Under tonåren så testar de flesta många olika stilar och personligheter innan de hittar en som passar, det är inte alltid lätt att veta vem man vill vara som ung. Det jag tycker är det viktigaste, det är att man ska acceptera alla olika stilar, bara för att det är en person som har en stil du aldrig skulle kunna ha så betyder inte det att det är något fel på den stilen. Det är ofta som det blir konflikter mellan olika stilar, vissa klädstilar blir mer nertryckta än andra och vissa blir mer upplyfta. Skillnaden mellan stilarna kan vara färgen, kulturen bakom stilen, kostnaden. För vissa personer så är det otroligt viktigt att bara ha märkeskläder på sig, för andra så är det viktigaste att kläderna är bekväma, inget av det är fel.

Jag vill prata lite om olika stilar som ofta blir missuppfattade och ofta har fördomar emot sig.
Den första stilen jag vill nämna som förmodligen är den vanligaste stilen att ha fördomar emot är emostilen. Vi ser en bild här i häftet som heter ’’olika stilar’’ tagen av Bertil Ericson.  Här ser man exempel på den stilen. När man hör folk prata om emostilen så är orden rakblad och skärsår oftast det första som kommer upp, att döma en hel klädstil till ha självskadebeteende är helt sjukt. Bara för att du klär dig i rosa och svart så betyder det inte att du är deprimerad. Emostilen är en musik gener som ursprungligen kommer ifrån punken. Att du gillar en viss typ av musik och klä sig efter den stilen är någon som jag inte tycker är konstigt alls. Det leder mig in på den andra klädstilen, Gothic stilen.  Det som folk oftast tror om den stilen är att man antingen är satanist eller prostituerad. Det är samma sak där, bara för att man gillar en viss musikstil så dyrkar man djävulen.
En helt annan stil som jag tänkte nämna är hip-hop stilen. Jag har en kompis som en gång blev stannad av polisen när han gick hem från en fest en fredagskväll, just för att han har den stilen. Han hade på sig en stor tjocktröja och stora hängande byxor och polisen förklarade för honom att de stannade honom för att hans kläder oftast är inblandade i droger och vandalism. Att säga att du sysslar med olagligheter bara för att du har en viss typ av kläder, det är något som kan skapa ett riktigt problem. Att man ska behöva bli stannad av polisen för att du har funnit din plats i samhället, funnit din gemenskap, det är sorgligt tycker jag.

Det jag vill komma fram till när jag pratar om de här olika stilarna och vad de oftast skickar för signaler är att man aldrig ska dra alla över en kant. Har man en stil som man trivs i ska man vara lycklig, vill man klä sig så att man syns, så att man känner att man blir märkt så är det inget att trycka ner på. Vill du ha en stil som kanske inte märks så mycket men du känner dig trygg och accepterad i den, så är det också bra. Men att konflikter ska behöva uppkomma emellan de olika stilarna tycker jag är fel.

Jag har vänner ifrån alla olika stilar och jag är inte vänner med dem för hur de ser ut utan för vad jag tycker om dem, jag tycker inte att utseendet ska spela så stor roll.

Idag så hade jag prov i olycksfallsvård. Det gick åt helvetet, haha jag har aldrig svarat så pinsamma svar. Beskriv hur ett hjärta ser ut: En vänster och en höger kammare, omgiven av muskler...
Haha i vanliga fall så kan jag det där ganska bra men idag så var jag helt lost!

Imorgon väntar ett skriftligt nationelltprov mellan 9.00- 15.00! Blääää!
Måste plugga nu och kanske hinna med en film!

Peace

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0